Percival Pembroke P-66

De Pembroke, besteld in twaalf exemplaren in 1953, kwam voornamelijk om de Avro Ansons te vervangen. Met een capaciteit van zes tot acht passagiers in de liaisonversie kon hij een bescheiden lading vervoeren. Ook gebruikt als opleidingsvliegtuig voor de “transportpiloot” omscholing. Enkele toestellen waren uitgerust voor fotografische doeleinden boven Europa. We mogen niet vergeten dat het toestel oorspronkelijk gekocht was voor fotografische opdrachten boven Congo maar daar nooit gebruikt werden.

Kenmerken

Spanwijdte 19,66 m

Lengte 14,02 m

Hoogte 4,90 m

Motor 2 Alvis Leonides 127 van 540 PK

Maximale snelheid 360 Km / h

Kruissnelheid 250 Km / h

Bereik 1.850 Km

Plafond 6.700 m

Leeg gewicht 4.166 Kg

Maximaal gewicht 6.127 Kg

Nummer in dienst 12

Registratie RM-1 tot RM-12

Callsign OT-ZAA naar OT-ZAL

Eerste in gebruik genomen 1953

In 1976 bleven slechts 2 Pembrokes in ons land (RM4 en RM7). De overige 10 werden verkocht naar Amerika. Verschillende Pembrokes zijn er nog altijd te vinden tot op de dag van vandaag.