Block
DAKOTA vzw
Documentatiecentrum 15Wing
Screenshot-2021-08-23-at-04.12.00-3
Screenshot-2021-08-23-at-03.58.43-2
Screenshot-2021-08-23-at-04.52.41-2
Screenshot-2021-08-23-at-04.25.49-3
Screenshot-2021-08-23-at-04.40.40-1
Screenshot-2021-08-23-at-04.02.32-2
Shadow

Over de Dakota Vereniging

De Dakota Association werd opgericht in 1993 en is een vzw met als opdracht het verwerven, documenteren, conserveren en onderhouden van een volledige collectie vliegtuigen die vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog tot heden door de Belgische militaire transportvleugel werden gevlogen. Het is onze rol om de artefacten, boeken, tijdschriften en handleidingen met betrekking tot dit mandaat te bewaren. Het museum herbergt nu afbeeldingen van alle vliegtuigen die ooit met de 15e Wing hebben gevlogen, een uitgebreide luchtvaarttentoonstellingsgalerij en het meest actuele archief over alle vliegtuigtypes, upgradeprogramma's en missies die zijn voorbereid, gevlogen en veilig onderhouden door de mannen en vrouwen van de 15e Wing.

Bezoek

Uren: 9.00 uur tot 17.00 uur maandag en donderdag.

OPEN. GESLOTEN 25 & 26 december en 1 januari

Doneer

Doneer aan VZW DAKOTA, Documentatiecentrum van
15 Wing

Winkel

Koop een verscheidenheid aan artikelen in onze winkel

Volg Ons

Terugblik: Toen de Amerikaanse marine een Lockheed C-130 Hercules liet landen op een vliegdekschip

DOOR MATTHEW AUSTIN RYAN

GEPUBLICEERD 6 SEP 2023

De Amerikaanse marine voerde ooit tests uit om de haalbaarheid van het gebruik van de C-130 op zee vast te stellen.

Foto: Mike Fuchslocher/Shutterstock

Sinds de eerste vlucht in 1954 heeft de C-130 Hercules zijn dapperheid in verschillende rollen bewezen, van poolexpedities tot militaire missies van Vietnam tot Afghanistan. Een van de meest verbazingwekkende prestaties in de geschiedenis van de C-130 vond plaats in oktober 1963 toen de Amerikaanse marine het aandurfde om dit grote vliegtuig op een vliegdekschip te laten landen.

Experiment dat records vestigt 

Het idee dat een C-130 Hercules zou landen op het dek van een vliegdekschip leek vergezocht. Toch werd dit experiment werkelijkheid in de woelige wateren van de Noord-Atlantische Oceaan, 500 mijl uit de kust van Boston. De C-130 landde niet alleen, maar vestigde ook een record als het grootste en zwaarste vliegtuig dat ooit op een vliegdekschip landde, een prestatie die nog steeds standhoudt.

Foto: Andrew Kalat via Flickr

Luitenant James H. Flatley III was verrast toen hij zijn opdracht voor deze buitengewone taak ontving. Toch had de Chief of Naval Operations opdracht gegeven voor een haalbaarheidsstudie naar het gebruik van de C-130 Hercules als een “Super COD” (Carrier Onboard Delivery) vliegtuig.

Potentiële COD-vervanging 

Destijds werd deze rol vervuld door de Grumman C-1 Trader, een tweemotorig zuigervliegtuig met een beperkt laadvermogen en bereik. Het schoot echter tekort in termen van laadvermogen en bereik, vooral wanneer een vliegdekschip ver van land opereerde. De C-130, met zijn stabiliteit, betrouwbaarheid, grote bereik en aanzienlijke laadcapaciteit, leek een levensvatbaar alternatief.

Foto: Aaron Headly via Flickr

Een KC-130F tankvliegtuig (BuNo 149798), geleend van de US Marines, onderging kleine modificaties door Lockheed om de test voor te bereiden. Deze aanpassingen bestonden uit het installeren van een kleinere opening voor het neuslandingsgestel, een verbeterd remsysteem tegen slippen en het verwijderen van de bijtankpods onder de vleugels. De belangrijkste zorg was of het vliegtuig kon voldoen aan de maximale zinksnelheid van negen voet per seconde en uiteindelijk overtrof het deze eis met een aanzienlijke marge.

De test 

Flatley leidde de bemanning, die bestond uit Luitenant Commandant W.W. Stovall als copiloot, ADR-1 E.F. Brennan als boordwerktuigkundige en Lockheed engineering testpiloot Ted H. Limmer Jr. De eerste landingen vonden plaats in een formidabele wind van 40 knopen. De bemanning slaagde erin om 29 landingen uit te voeren, 21 landingen met volledige stilstand zonder hulp uit te voeren en 21 starts zonder hulp uit te voeren, dit alles terwijl het brutogewicht van het vliegtuig varieerde tussen 85.000 pond en 121.000 pond.

Opmerkelijk genoeg kwam de KC-130F zelfs aan de onderkant van dit gewichtsbereik volledig tot stilstand binnen 267 voet, ruwweg twee keer de spanwijdte van het vliegtuig. Bij volledige belading had het toestel slechts 745 voet nodig om op te stijgen en 460 voet om te landen, dankzij de nauwkeurige coördinatie tussen Flatley en Jerry Daugherty, de landingssignaalofficier van de carrier.

Art E. Flock, hoofdingenieur van Lockheed, was aanwezig om de tests te observeren en herinnerde zich levendig de ruwe zee die dag. Hij zag hoe de boeg van het vliegdekschip ongeveer 30 voet op en neer ging, waardoor de uitdaging van de landing nog groter werd. Het schip verhoogde zijn snelheid met 10 knopen om de gierbeweging en de windrichting te verminderen, waardoor het vliegtuig tijdens de landing te maken kreeg met een tegenwind van 40 tot 50 knopen.

Toen de C-130 landde en voor de eerste keer recht tegenover de brug van de kapitein tot stilstand kwam, barstte er gejuich en gelach los onder de bemanning. Op een bord op de romp stond: “LOOK MA, NO HOOK.”

Foto: Lockheed Martin

Uit de uitgebreide testgegevens die tijdens deze proeven werden verzameld, concludeerde de marine dat de C-130 Hercules 25.000 pond vracht kon vervoeren over een afstand van 2500 mijl en deze met succes op een vliegdekschip kon landen. Ondanks de aangetoonde capaciteiten koos de marine uiteindelijk toch voor een kleiner COD-vliegtuig.

Namens DAKOTA willen we Joanna Baily, managing editor SimpleFlying.com van harte danken voor de toestemming om dit artikel hier te mogen hernemen.

15 Wing Remembrance Day op 20 oktober 2023 (Melsbroek).

In de Groenveldkazerne werd op 20 oktober de jaarlijkse Remembrance Day 15 Wing gehouden ter nagedachtenis aan onze bemanningen die het leven lieten in bevolen dienst. Padré Eric Petré leidde dit jaar de religieuze plechtigheid in aanwezigheid van Base Commander Bruno Beeckmans en delegaties van 21 Squadron en 20 Squadron, alsmede de Training & Conversion Unit. Jacques Lousberg, Kol Vl b.d.  Voorzitter Dakota van het Documentatiecentrum van de 15 Wing legde in naam van DAKOTA vzw een krans neer en deelde zijn medeleven met de nabestaanden, de stafleden, het aanwezige personeel van 15 Wing en de smaldelen.

  • 10 april 1947 in Schotland: De DC 3 K-14 met als bemanning Kapt Vl Loyen Piloot, Adjt Vl Dierickx Navigator, Adjt Vl Curtis Radio vliegt tegen een berg. 
  • Het ongeval van de Fairchild C-119G Flying Boxcar CP-36 op 17 juli 1960. De CP-36 stort neer in Oost Kongo, te Sake-Masisi, dicht bij Goma in de Kivu. Van de 45 inzittenden overleven er slechts 4 de crash. Vijf bemanningsleden van de 15 Wing en 36 militairen VVE (Vliegveldverdediging) van de 3 Marscompagnie behorende tot de 10 Wing. De bemanning bestond uit Cdt. Vl Jean Van Gompel, tweede pilot Adjt Vl Paul Devarez, Navigator Cdt. Vl Willy Gentbrugge, radio Adjt. Vl Ernest Jacques (enige overlevende van de bemanning) en CE Emile Laurent. 

Het ongeval van Sake-Masisi behoort samen met dat van Detmold (C-119 CP-45) en Eindhoven (C-130 CH-06), tot de drie zwaarste catastrofen welke de Belgische Luchtmacht heeft gekend.

  • Op 31 maart 1961 verongelukte Kapt Vl Dehuy Jacques in Lumwe (Congo) met de Bristol 171 Sycamore HR.14B OT-ZKA. Samen met hem kwam Kpt Vl Haelterman en mecanicien Adjt Kindt om het leven.

    Op 12 december 1961 stegen de Fairchild C-119G Flying Boxcar OT-CBC CP-23 en OT-  

CBE CP-25 vanuit Melsbroek op richting Chièvres. Ter hoogte van Montignies-lez-Lens botsten de twee C-119’s. De dertien inzittenden kwamen om het leven. 

Vijf slachtoffers in toestel OT-CBC

  • Kapt. Vl Jules Gerard, boordcommandant
  • Kapt. Vl Albert Vermeerbergen, 2de piloot
  • Cdt. Vl André Bolle, navigator
  • Adj. Vl Gilbert Deneef, radio (Boordtelegrafist)
  • 1Sgt.Maj. David Van de Meerssche, boordwerktuigkundige

De acht slachtoffers in de Flying Boxcar OT-CBE

  • 1er Sgt. Vl José De Caigny, boordcommandant
  • Adj. Vl Alfred Donckier, 2de piloot
  • Kapt. Vl Yvan Passchiersens, navigator
  • Sgt. Vl Camille Bauvois, radio 
  • Adj. Gilbert François, boordwerktuigkundige
  • Adj. Romeo Decot, passagier en boordwerktuigkundige
  • 1Sgt. Raoul Depoorter, passagier en boordwerktuigkundige
  • 1Sgt.Maj. Florimont Delroeux, passagier en boordwerktuigkundige, nieuwe monteur.
  • 22 okt 1965 in Veckerhagen (Duitsland) : C-119 CP 19 crasht en brand uit. Slachtoffers: Kapt Vl Mommer piloot en boordcomd, Cdt Vl Salteur Piloot, Kapt Vl Doffagne Navigator, Adjt 1ste Kl Stevens radio, Adjt Lardot Boordmecanieker, alsook 3 militairen van de Paracommando’s.
  • 16 april 1990: Fairchild Swearingen Merlin IIIA CF-03 van 21 Sqn 15 Wing stort neer en de twee bemanningsleden, Kapt. Vl. Jean-Claude Timmermans (trainee) en AdjtCh Vl Etienne Lemmens (instructor) kwamen om.
  • Op 15 juli 1996 verongelukte de Lockheed C-130 Hercules CH-06 van de 15 Wing op de Vliegbasis Eindhoven bij een poging om te landen na een birdstrike en vatte vuur. Het vliegtuig had 37 leden van het Fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht van Nederland aan boord en vier bemanningsleden. Bij de ramp vonden 34 inzittenden de dood en raakten 7 inzittenden zwaar gewond. De Bemanning van de CH-06 bestond uit  Kapt Vl Peter “Gigi” Gielen (26 jaar) 1Lt Vl Dimitri Vandereyken (26 jaar), copiloot, 1Sgt Chef Vl Guy Verdonkt (47 jaar)  loadmaster en 1 Sgt Maj Vl Horst Vomberg (31 jaar) boordtechnicus. 

Herdenken is een kans om stil te staan bij degenen die het ultieme offer hebben gebracht tijdens conflicten en om de families te herdenken die hun dierbaren hebben verloren. Het is ook een tijd om stil te staan bij de mannen en vrouwen die met psychologische en fysieke verwondingen uit een conflict zijn teruggekeerd. 

(Met dank aan Johny Nys, Marc Henne, Serge Verbeeck, Hubert Verstraeten en Hangar Flying)

NIEUW NIEUW NIEUW --- NIEUW NIEUW NIEUW --- NIEUW NIEUW NIEUW – NIEUW NIEUW

Follow us on FACEBOOK: www.facebook.com/15wingairtransport 

INSTAGRAM: www.instagram.com/15wingairtransport_baf and

TWITTER: www.twitter.com/15WAirTransport