C-47b Dakota (DC-3)

De C-47 Dakota verscheen voor het eerst in 1935 en werd alleen in de Verenigde Staten in meer dan 11.000 exemplaren geproduceerd. Al tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Belgen dit transportvliegtuig in de schoot van RAF. Na de oorlog werd onze BTC/169 Wing uitgerust met 19 van de USAAF Skytrains en 23 van de Royal Airforce afkomstige Dakotas. Bij de Belgische Militaire Luchtvaart werd de benaming Dakota of DC-3 gebruikt. De C-47B was een veelzijdig vliegtuig dat werd ingezet voor alle missies, inclusief vluchten naar Afrika. Het in kaart brengen van het Congolese grondgebied was mogelijk dankzij de C-47. Na hun vervanging door de C-119 werden enkele exemplaren in ons land gehouden voor lokale verbindingen, trainings- of kalibratievluchten. Een 8tal Dakotas verhuisden naar de basis Kamina waar ze wereden gebruikt voor de opleiding van de paracommandos. Pas na de onafhankelijkheid van Rwanda en Burundi in Juli 1962 kwamen de Dakotas terug naar ons land minus 2 die afgestaan werden aan Katanga. Eens in ons land werden de vliegtuigen uit dienst genomen. Pas in de zomer van 1976 ging de K-8/ OT-CND November Delta als laatste Dakota naar Koksijde voor verkoop. Deze Dakota werd niet veel later boven Mozambique uit de lucht geschoten.

Kenmerken

Spanwijdte 28,95 m

Lengte 19,70 m

Hoogte 5,20 m

Motor 2 Pratt & Whitney R-1830-90 D of R1830/92 1200 PK

Maximale snelheid 368 Km / h

Kruissnelheid 298 Km/h (op 3.000 m)

Autonomie 2.300 Km

Plafond 7.300 m

Leeg gewicht 7.700 Kg

Totaal gewicht 12.200 Kg

Laadvermogen Vracht: 3.400 Kg; Passagiers: 28

Aantal in dienst 41

Registratie K, KP(photo), KN(Navigation) of KR(Royal) 1 t/m 41

1e opdracht 1944 (Royal Air Force) En vanaf Augustus 1946 in de schoot van de Militaire Vliegwezen.

Bijna alle vliegtuigen die tot in de jaren 70 gevlogen hebben werden op de civiele markt verkocht.