De Pembroke, besteld in twaalf exemplaren in 1953, kwam voornamelijk om de Avro Ansons te vervangen. Met een capaciteit van zes tot acht passagiers in de liaisonversie kon hij een bescheiden lading vervoeren. Ook gebruikt als opleidingsvliegtuig voor de “transportpiloot” omscholing. Enkele toestellen waren uitgerust voor fotografische doeleinden boven Europa. We mogen niet vergeten dat het toestel oorspronkelijk gekocht was voor fotografische opdrachten boven Congo maar daar nooit gebruikt werden.
Kenmerken
Spanwijdte 19,66 m
Lengte 14,02 m
Hoogte 4,90 m
Motor 2 Alvis Leonides 127 van 540 PK
Maximale snelheid 360 Km / h
Kruissnelheid 250 Km / h
Bereik 1.850 Km
Plafond 6.700 m
Leeg gewicht 4.166 Kg
Maximaal gewicht 6.127 Kg
Nummer in dienst 12
Registratie RM-1 tot RM-12
Callsign OT-ZAA naar OT-ZAL
Eerste in gebruik genomen 1953
In 1976 bleven slechts 2 Pembrokes in ons land (RM4 en RM7). De overige 10 werden verkocht naar Amerika. Verschillende Pembrokes zijn er nog altijd te vinden tot op de dag van vandaag.