Toen de vliegbasis Kamina in Congo in 1953 in gebruik werd genomen, was een vaste lijn met deze toenmalige Belgische kolonie essentieel. Omdat de reis met de C-119 nauwelijks comfortabel was, zelfs voor de normen van die tijd, werden twee DC 4’s aangeschaft voor personeelsvervoer. In 1958, werd de DC-4 bijgestaan door de grotere en krachtigere DC-6. Het nadeel van de DC-4 ten opzichte van de DC-6 was niet alleen de lagere snelheid, maar ook de afwezigheid van een drukloze cabine. Na de gebeurtenissen van 1960 in Congo werden de DC 4`s vooral gebruikt binnen Europa. De twee toestellen werden uit gebruik genomen door gebrek aan wisselstukken en het te dure onderhoud. Nochtans was het een zeer geliefd toestel bij de piloten van het 21ste.
Kenmerken
Spanwijdte 35,81m
Lengte 28,91 m
Hoogte 8,39 m
Motor 4 Pratt & Whitney R-2000 – II 1.350 PK
Maximum snelheid435 Km/u bij 4000 m
Kruissnelheid 360 Km / h
Max vrachtautonomie: 6.300 Km
Max passagiers 6.800 Km
Leeg gewicht Vracht: 16.530 Kg; Pap: 17.338 Kg
Beladen gewicht 33.130 Kg
Nummer in dienst 2
Registratie KX -1 en KX-2
Code OT-CWU/KX-1 en OT-CWV/KX-2
1e opdracht 1950
Ontmanteld in 1971