C-130H

Loading

De eerste vlucht van de YC-130 vond plaats op 23 augustus 1954 in de fabriek van Lockheed’s Burbank, Californië. Dankzij de vier turbopropmotoren kon de YC-130 op slechts 800 voet opstijgen. Naast zijn enorme hefvermogen, bleek het vliegtuig ook veel wendbaarder te zijn dan verwacht, terwijl het aan alle andere prestatie-eisen van de Amerikaanse luchtmacht voldeed of deze overtrof. De C-130H, het nieuwe werkpaard van de eenheid, arriveerde in 1972 bij de 15 Wing en verving de C-119-vloot. 

Vanaf het begin heeft de C-130 een groot, onbelemmerd, volledig onder druk staand laadruim dat snel kan worden aangepast voor het vervoer van troepen, brancards, passagiers of airdrops van troepen en/of uitrusting naar gevechtsgebieden. Het hoge vleugelontwerp van de C-130 plaatst de laadvloer op vrachtwagenbedhoogte boven de grond. De C-130 heeft ook een integrale “roll-on/roll-off” laadklep aan de achterkant. In combinatie met zijn enorme hefcapaciteit, lange bereik en sobere landingsveldmogelijkheden, is het een echte tactische airlifter.

In 1991 onderging het vliegtuig een eerste “midlife-update”, gevolgd door een avionics-update aan het einde van de jaren negentig, om in dienst te kunnen blijven tot 2018, om dan plaats te maken voor de eerste Airbus A-400M.

Voor meer info zie het boek van Serge Verbeeck.

Kenmerken

Spanwijdte 40,41 m

Lengte 29,78 m

Hoogte 11,66 m

Motor 4 Allison T56 – A 15 van 4.910 PK elk

Maximale snelheid 618 Km / h

Zuinige kruissnelheid: 547 Km / h

Autonomie met volledige lading: 3.950 km; 9 ton: 7.560 Km

Plafond 10.000 m

Leeg gewicht 33.063 Kg

Maximale belasting 20.412 Kg

Maximaal startgewicht 70.310 Kg

Capaciteit 92 Paps of 64 parachutisten of 74 ligplaatsen (Sanevac)

Aantal in dienst 12 *

Registratie CH-01 tot CH-12

In dienst sinds 25 juli 1972

* Verliezen: 15 juli 96: CH-06 stort in in Eindhoven;

                5 mei 2006: CH-02 in brand gestoken in hangar SABENA Technics

Om de CH-02te vervangen werd door Sabena Technics een tweedehands C-130E aangekocht in de Verenigde Staten. Na ombouw in Zaventem werd het toestel in dienst genomen als CH-14. Korte tijd later werd deze registratie veranderd naar CH-13.

uit dienst eind 2021.