Hoe het allemaal begon !
De Dakota Association werd opgericht in 1993 en is een vzw met als opdracht het verwerven, documenteren, conserveren en onderhouden van een zo volledig mogelijke collectie vliegtuigen die vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog tot heden door de Belgische militaire transportvleugel werden gevlogen.
Het is onze rol om de artefacten, boeken, tijdschriften en handleidingen met betrekking tot dit mandaat te bewaren. Het museum herbergt nu afbeeldingen van alle vliegtuigen die ooit met de 15e Wing hebben gevlogen, een uitgebreide luchtvaarttentoonstellingsgalerij en het meest actuele archief over alle vliegtuigtypes, upgradeprogramma’s en missies die zijn voorbereid, gevlogen en veilig onderhouden door de mannen en vrouwen van de 15e Wing.
We stellen u in open lucht bovendien ons vliegtuigenpark voor, met een aantal toestellen, die vanaf Melsbroek naar de vier windstreken zijn gevlogen .
Onze stichter was Kolonel Vlieger Jo Huybens
Jo Huybens werd geboren op 22 november 1938. Hij werd door de Luchtmacht aangenomen als leerling-piloot op 1 maart 1960 als lid van de 144A promotie en begon zijn opleiding op SV4-Bis ( Stampe – Vertongen) in Goetsenhoven.
In juni van datzelfde jaar zou hij overgaan op Fouga Magister voor zijn voortgezette opleiding die normaal plaatsvond in Kamina, Kongo.
Dit werd onmogelijk gemaakt door de onlusten die uitgebroken waren na de onafhankelijkheid van Kongo, en zo kwam Jo op 2 november terecht in Salon de Provence om er zijn vliegvaardigheden te vervolmaken op CM170B (Fouga Magister). Op 31 mei keerde hij terug naar België en zette zijn opleiding verder op Lockheed T33 in Brustem. Op 10 november 1961 behaalde Jo zijn vleugels. Het 1 smaldeel van de 2 Wing in Florennes werd zijn volgende thuis vanaf 12 juni.
Op 15 juli 1976 werd Jo, ondertussen majoor, bevelhebber van het 2 Smaldeel, eveneens in Florennes. Nadien werd hij achtereenvolgens Comd Vlieggroep in Brustem, Chief Recce Branch bij AAFCE (Allied Air Forces Central Europe), en onderstafchef van het Commando TAF in Evere. Op 24 augustus 1990 werd kolonel vlieger Huybens commandant van de 15 Wing.
Jo ging in 1993 op pensioen en wijdde vanaf dan zijn vrije tijd aan het opstarten en ontwikkelen van het DAKOTA documentatiecentrum.
Kol Vlieger b.d. Jo Huybens overleed in 2003.
De tweede voorzitter : Luitenant-generaal Vlieger SBH b.d. René Hoeben
Bij het overlijden van Jo Huybens in 2003 heeft Luitenant-Generaal Vlieger b.d. René Hoeben, op het uitdrukkelijk verzoek van Jo, de taak van voorzitter opgenomen.
Kapitein Vl SBH Hoeben kwam in de zomer van 1969 toe in de 15 Wing en vloog er op C119. Op 24 mei 1972, na twee maanden opleiding in Little Rock AFB, behaalden hij en Commandant Vl Delauré als eersten hun volledige tactische kwalificatie op C130E. Bij hun terugkeer in Melsbroek werden zij belast met de conversie van de C119 piloten op C130.
Daarna bekleedde hij in de 15 Wing, afwisselend met opdrachten in de staven, de functies van Comd 20 Smd, Comd Vlieggroep en uiteindelijk Korpsoverste in 1982. Hij bleef daarna zijn kwalificatie als boordcommandant C130 behouden en deed uiteindelijk zijn laatste vlucht op 22 juli 1994. Op 31 maart 1997 verliet hij de actieve dienst.
LtGen Vl SBH b.d. René Houben was voorzitter van DAKOTA van 2003 tot eind juli 2019.
Onze huidige voorzitter : Kolonel Vlieger b.d. Jacques Lousberg
Na 16 jaar gaf LtGen Vl SBH b.d. R. Hoeben het voorzitterschap op 29 juli 2019 door aan Kol Vl b.d. J. Lousberg.
Onderluitenant Vlieger J. Lousberg kwam in 1977 toe in de 15 Wing en begon zijn loopbaan in het 21 Smd als copiloot op SW03 Merlin, om vervolgens in 1978 boordcommandant op dit toestel te worden.
Begin 1979 werd hij aangeduid om de C-130H te vliegen in het 20 Smd. Hij werd boordcommandant op de Hercules op 19 december 1980 en vervolgens vlieginstructeur op het toestel in 1982.
In 1983 werd hij aangeduid als Operatie Officier van het 20 Smd. Na de vorming tot hoofdofficier werd hij commandant van de TCU (Transport Conversion Unit). Hij werd CO van het 20 Smd in 1991 en vervolgens Comd Vlieggroep van de 15 Wing in 1999, afgewisseld met staffuncties. De belangrijkste staffunctie die hij bekleedde was wellicht die van projectofficier voor de C-130 “avionics upgrade” tussen 1989 en 1991 en dan opnieuw van 1994 tot 1997.
Hij deed zijn laatste vlucht als piloot op de C-130 in 1999, maar vloog intussen al de Airbus A310 sedert 1998.
Na zijn benoeming tot Kolonel werd hij diensthoofd van de Sectie Operaties bij de Luchtcomponent en later commandant van het nieuw opgerichte Movement and Transport Coordination Center (MTCC) op de eengemaakte Defensiestaf.
Kol Vl Lousberg vloog de A310 tot hij de actieve dienst verliet op 01 oktober 2005.
Nadien begon hij een 2de loopbaan als lijnpiloot en vloog hij nog 14 jaar op opeenvolgend de A310, de A330, de A340 en de A380.
Hij sloot zijn loopbaan als veelzijdig piloot af met 24.390 vlieguren.