NL FR
    VZW DAKOTA, Documentatiecentrum van de 15 WING    

Stichting

Ontstaan

Op 1 januari 1993 vertrekt de bevelhebber van de 15 Wing, de Kolonel Vlieger Jo Huybens met pensioen. Onmiddellijk daarna richt hij met een handvol medewerkers het documentatiecentrum van de 15 Wing op. Hij geeft het de naam DAKOTA, de populaire naam van het illustere werkpaard DC-3 dat mee aan de basis lag van de opgang van de 15Wing. 
De uitbouw van het centrum slorpt het grootste deel van zijn vrije tijd op, en samen met een beperkte ploeg enthousiaste medewerkers bouwt hij een uitgebreid archief uit, zowel fotografisch als documentair.  Ook weet hij twee historische vliegtuigen van de 15 Wing te recupereren en te restaureren (C-119 en Pembroke).
In 2003 slaat het noodlot toe als Jo getroffen wordt door een ongeneeslijke ziekte die hem fataal wordt. Hij vertrekt voor zijn laatste vlucht op 24 juli van dat jaar: Jo is niet meer.

 

Kolonel vlieger Jo Huybens

Jo Huybens werd geboren op 22 november 1938. Hij werd door de Luchtmacht aangenomen als leerling-piloot op 1 maart 1960 als lid van de 144A promotie en begon zijn opleiding op SV4-Bis in Goetsenhoven.
In juni van datzelfde jaar zou hij overgaan op Fouga Magister voor zijn voortgezette opleiding die normaal plaatsvond in Kamina, Kongo.

 

Dit werd onmogelijk gemaakt door de onlusten die uitgebroken waren na de onafhankelijkheid van Kongo, en zo kwam Jo op 2 november terecht in Salon de Provence om er zijn vliegvaardigheden te vervolmaken op CM170B (Fouga). Op 31 mei keert hij terug naar België en zet zijn opleiding verder op Lockheed T33 in Brustem. Op 10 november 1961 behaalt Jo zijn vleugels. Het 1 smaldeel van de 2 Wing in Florennes is zijn volgende thuis vanaf 12 juni.
Op 15 juli 1976 wordt  Jo, ondertussen majoor, bevelhebber van het 2 smaldeel, eveneens in Florennes.  Nadien wordt hij achtereenvolgens commandant vlieggroep in Brustem, Chief Recce Branch bij AAFCE (Allied Air Forces Central Europe), en onderstafchef van het Commando TAF in Evere. Op 24 augustus 1990 wordt kolonel vlieger Huybens commandant van de 15 Wing.


 

Onze tweede voorzitter

Luitenant-generaal Vlieger b.d. René Hoeben

Bij het overlijden van Jo Huybens in 2003 heeft luitenant-generaal vlieger b.d. René Hoeben, op het uitdrukkelijk verzoek van Jo, de taak van voorzitter opgenomen.


Kapitein Vl SBH  Hoeben kwam in de zomer van 1969 toe in de 15 Wing en vloog er op C119.  Op 24 mei 1972, na twee maanden opleiding in Little Rock AFB, behaalden hij en Commandant Vl Delauré als eersten hun volledige tactische kwalificatie op C130E. Bij hun terugkeer in Melsbroek werden zij belast met de conversie van de C119 piloten op C130.


Daarna bekleedt hij in de 15 Wing, afwisselend met opdrachten in de staven, de functies van Comd 20 Smd, Comd Vlieggroep en uiteindelijk Korpsoverste in 1982. Hij blijft daarna zijn kwalificatie boordcommandant C130 behouden en doet uiteindelijk zijn laatste vlucht op 22 juli 1994. Op 31 maart 1997 verlaat hij de actieve dienst.

 

René Hoeben is gehecht aan de 15 Wing, en wijdt zich met hart en ziel aan de taak die hij heeft.

 

 

Onze huidige voorzitter

Kolonel Vlieger b.d. Jacques Lousberg

Na 16 jaar gaf Lt-Gen Vl b.d. R. Hoeben het voorzitterschap op 29 juli 2019 door aan Kol Vl b.d. J. Lousberg. Onderluitenant Vlieger J. Lousberg komt in 1977 toe in de 15 Wing en begint zijn loopbaan in het 21 Smd als copiloot op SW03 Merlin om vervolgens in 1978 boordcommandant op het type te worden.

Begin 1979 wordt hij aangeduid om de C-130H te vliegen in het 20 Smd. Hij wordt boordcommandant op de Hercules op 19 december 1980 en wordt vervolgens vlieginstructeur op het toestel in 1982. Hij doet zijn laatste vlucht als piloot op de C-130 in 1999 en maar vliegt intussen al de Airbus A310 sedert 1998.

In 1983 wordt hij aangeduid als Operatie Officier van het 20 Smd. Na de vorming tot hoofdofficier wordt hij commandant van de TCU (Transport Conversion Unit). Het commando van het 20 Smd in 1991 en later het commando van de Vlieggroep 15 Wing in 1999 afgewisseld met staffuncties volgen elkaar dan op. De belangrijkste staffunctie die hij bekleedde was wellicht die van projectofficier voor de C-130 "avionics upgrade" tussen 1989 en 1991 en dan opnieuw van 1994 tot 1997. Na zijn benoeming tot Kolonel wordt hij diensthoofd van de sectie operaties bij de Luchtcomponent en later commandant van het nieuw opgerichte Movement and Transport Coordination Center op de eengemaakte Defensiestaf. Kol Vl Lousberg vloog de A310 tot hij de actieve dienst verlaat op 01 oktober 2005.

Nadien begint hij in 2de loopbaan als lijnpiloot en vliegt hij nog 14 jaar op opeenvolgend de A310, de A330, de A340 en de A380. Hij sluit zijn loopbaan af met 24.390 vlieguren.

 

Naar boven