NL FR
    VZW DAKOTA, Documentatiecentrum van de 15 WING    

15 Wing in actie

Special Forces Training in Arizona

Op 9 januari vertrok de C-130 CH-12 naar het Marine Corps Air Station (MCAS) van Yuma in Arizona. De heenreis duurde twee dagen en ging via Sint-John's (Canada) en Indianapolis. Aan boord waren twee bemanningen en een ploeg “Special Forces” (SF paracommando's)
Het Belgisch detachement onderging in het MCAS gedurende drie weken een zeer intensieve realistische “Special Forces Training”. De twee C-130 bemanningen (boordcommandanten F. Pattyn, S. Pondeville en instructeur J. Herman) voerden gedurende 15 dagen 36 opdrachten uit van één tot drie uur. De opdrachten hadden als doel de infiltratie van één tot twee SF-teams, afwisselend door het  parachuteren van deze teams en het uitvoeren van een stormlanding met de C-130 op een afgelegen vliegveld in de woestijn.

Detachementscommandant F. Pattyn getuigt over deze waardevolle training: “De parachutesprongen werden bij dag en nacht uitgevoerd op lage hoogte (1.000 voet) en op grote hoogte (13.000 voet). Bij het springen op grote hoogte hebben de parachutisten nog de keuze tussen tussen HAHO en HALO, “high altitude high opening & low opening” van hun valscherm. Deze keuze werd gedreven door het tactische SF-scenario.

Wij voerden C-130 stormlandingen uit op een landingsbaan 1.300 meter. Onmiddellijk na de landing reden de twee SF-teams met hun speciale voertuigen uit onze C-130 en vatten hun opdracht aan terwijl de C-130 rechtsomkeer maakte en opsteeg.


" ’s Nachts werd, na navigatie op lage hoogte, een stormlanding uitgevoerd op een landingsbaan zonder verlichting, daarbij gebruikten wij “night vision goggles” (NVG’s). Bij deze training bleven de landingslichten van de C-130 uit, waardoor het verrassingseffect groot is en het haast onmogelijk voor de vijand om het vuur te openen op ons “blacked out” vliegtuig. Soms dropten wij de SF-teams rond middernacht op grote hoogte en gingen ze ’s morgens bij dageraad terug ophalen na een stormlanding.
Na de SF-training, profiteerden wij van de unieke omgeving, die het MCAS ons bood, om enkele extra vluchten met nachtkijkers (NVG’s) om nieuwe piloten, flight engineers en loadmasters te trainen. Deze lange doorgedreven training was voor alle deelnemers een groot succes! Het technisch team onder leiding van M. Tops stond altijd paraat voor inspecties en verhelpen van mankementen, waardoor onze Hercules gespaard bleef van zware pannes.”


Na twee dagen rust in Yuma, werd op zondag 2 februari de terugvlucht naar Melsbroek aangevat met overnachting in Dayton en een tussenstop in Sint-John's. Kort na middernacht op 5 februari zette J. Herman de CH-12 veilig aan de grond in Melsbroek.

Terug