NL FR
    VZW DAKOTA, Documentatiecentrum van de 15 WING    

15 Wing in actie

Pech in de Kerst- en Nieuwjaarsperiode

De C-130 CH-03 (boordcommandant D. Gijsen) die op 8 december 2013 uit Melsbroek vertrok naar Afghanistan, kreeg bij de tussenlanding in Tbilisi (Georgië) een ernstige panne. Het depannage team uit Melsbroek kon pas na Nieuwjaar ter plaatse gestuurd worden. De bemanning van de C-130 vloog met Turkish Airlines terug naar België om de Kerst- en Nieuwjaarsdagen in familiekring door te brengen. Op 7 januari 2014 bracht de C-130 CH-05 (boordcommandant L. Paelinck), op weg naar Afghanistan, een depannageploeg en een bemanning naar Tbilisi. Op donderdag 9 januari werd de C-130 CH-03 (boordcommandant J. Van Hellemont) terug veilig op de grond gezet op Melsbroek.

 


Op tweede Kerstdag bracht ERJ-145 CE-03 (boordcommandant D. Deijgers) premier E. Di Rupo naar Libanon voor een bezoek aan de Belgische ontmijners die daar als UNO-blauwhelmen worden ingezet. Vooraleer in Melsbroek te vertrekken diende tweemaal van vliegtuig veranderd te worden, zodat de premier en zijn gevolg met twee uur vertraging vertrokken.



Ook de terugkeer van minister van Buitenlandse Zaken D. Reynders en zijn gevolg van hun bezoek aan de kampen van Syrische vluchtelingen in Turkije en Libanon verliep niet zonder problemen. De ERJ-145 CE-03 (boordcommandant O. Crappe) die hen op 2 januari in Beiroet zou ophalen was defect in Larnaca (Cyprus). Het gezelschap keerde noodgedwongen terug met Air France tot Parijs, waar de ERJ-135 CE-02 (boordcommandant A. Grossiels) hen in de vroege morgen van 4 januari opwachtte om hen terug naar Melsbroek te brengen.
Omdat zowel premier E. Di Rupo als D. Reynders vergezeld waren van media-mensen, werden de problemen met de Embraers van Defensie in de pers lichtjes overroepen, men gewaagde zelfs van een “krakkemikkige” vloot. Deze Braziliaanse vliegtuigen zijn zeer betrouwbaar en hebben momenteel in de 15 Wing een inzetbaarheid van 99%! Dit kan echter niet gezegd worden van de veertig jaar oude C-130's. Niettegenstaande hun “hoge leeftijd” en een voortdurende tekort aan vliegtuigtechnici in de 15 Wing, moet Defensie nog verder met de C-130 Hercules tot de levering van de A400M Atlas vanaf 2019.

Terug