NL FR
    VZW DAKOTA, Documentatiecentrum van de 15 WING    

15 Wing in actie

Airlift Bloc Training 2014

Vanuit het European Air Transport Command (EATC) in Eindhoven, waar luitenant-kolonel Gerd Finck (ex-bevelhebber van het 20 Smaldeel C-130) verantwoordelijk is voor de standaardisatie, werd een oproep gelanceerd aan de andere EATC-landen om aan de Belgische training deel te nemen. Zo werd een C-160 Transall van de Franse Luchtmacht volledig in de training geïntegreerd. Het was de eerste maal dat een ander land deel aan deze Belgische oefening
Het Belgisch detachement bestond uit 130 personen van de 15 Wing, het Peloton Luchtbevoorrading uit Schaffen en een compagnie paracommando's van de Lichte Brigade.
Een van de doelstellingen van de ABT-14 was het oefenen van Non-combatant Evacuation Operations (NEO), een oefening waarbij landgenoten geëvacueerd moeten worden uit gevaarlijk of onstabiel gebied.
Gedurende de eerste periode stond het detachement van de 15 Wing onder bevel van luitenant-kolonel B. Beeckmans en was majoor D. Van den Heuvel de “director of operations” (DOO). Majoor F. Passagez was bevelhebber gedurende de tweede periode met majoor Marco Charlier als DOO.
Formatievluchten en gezamenlijke parachutages van personeel en materiaal door C-130 en C-160 vonden plaats in de valleien van de Pyreneeën.
Gedurende de ABT-14 kwam de Atlas A-400M, opvolger van de C-130's van de 15 Wing,  op bezoek en kreeg het personeel van de 15 Wing de kans om het vliegtuig van buiten en van binnen te bewonderen. Majoor M. Charlier en zijn bemanning kregen zelfs de kans om in “losse formatie” te vliegen met de Atlas.

Getuigenissen:
Majoor D. Gochel: “Deze training was een uitzonderlijke gelegenheid, want samenwerken met bemanningen die een andere werkwijze hebben dan de onze stelt ons voor nieuwe moeilijkheden. Dit brengt heel veel discussie teweeg waardoor de briefings voor en na de opdracht zeer nuttig zijn, maar vooral constructief voor beiden.”
Majoor F. Passagez: “Dank zij de inzet van interventie- en onderhoudspersoneel, was de beschikbaarheid van de vliegtuigen groot. Per dag konden drie à vier “waves” gevlogen worden met drie à vier C-130”s. Met zes tot zeven bemanningen beschikbaar per dag, konden wij hier meer trainen in een maand dan in België in een jaar.”
Majoor M. Charlier: “In de wereld van tactisch luchttransport is de Advanced Airlift Tactics training Course (AATTC) in Amerika de referentie; maar de plaatsen zijn zeer gegeerd en duur. Daarom creëerden wij onze eigen jaarlijkse ABT en hopen wij dat ook andere landen eraan zullen deelnemen.
Terug